Mi fán terem a Dinamikus Szenzoros Integrációs Terápia?

Napjaink felgyorsult életritmusa mellett egyre kevesebb időt töltenek a gyerekek fára mászással, köveken ugrálással, domboldalon hempergőzéssel, vizes kanna cipelésével, stb.. és egyre több digitális zaj nyomja el mozgáskésztetésüket és belső élményeik mozgáson és szimbolikus játékon keresztül történő feldolgozását, és vonja ki őket a kapcsolódás folyamatosságának megéléséből. Jelentősen kevesebb vesztibuláris (egyensúlyi), taktilis (tapintási) és proprioceptív (belső mozgásérzékelés) élményt szereznek, mint a korábbi generációk. A következmények az alábbi területeken jelentkeznek:
- a különböző érzékleti csatornákon az agyba érkező ingerek összehangolt feldolgozásának és a rájuk adott adaptív válaszreakcióknak az eltérései
- nagy-és finommozgások minőségi eltérése
- testi és érzelmi folyamataik szabályozási nehézségei
- figyelem-koncentráció és a többi végrehajtó funkció érésének késése.
Amikor a gyermek fejlődésében akár életvezetési, akár idegrendszeri okokra visszavezethető figyelemfelhívó tünetek jelennek meg, akkor nyújt megoldást a Dinamikus Szenzoros Integrációs Terápia, ami egy olyan játékterápia, melynek a nyelve a mozgás.

Mi történik a DSZIT terápián?
- A gyermek a mozgás és a játék örömét megélve fizikai és pszichés élményekhez jut, amelyek elősegítik idegrendszerének érését, önértékelésének javulását.
- A gyerekek éretlen, vagy egyes területeken nem megfelelően működő idegrendszerüket saját aktív részvételükkel, önszántukból, egyéni utakon járva fejleszthetik. Kutatások bizonyítják, hogy a saját kísérletezésekkel végzett tanulás hatékonyabb, sokkal inkább válik a gyermek sajátjává, mint a kívülről készen adott panelok, mozgássorok gyakoroltatása. Ezért az ismétlésszám sem hangsúlyos, mert a saját motivációból megszerzett tudás mélyebb lenyomatot képez, mint a passzívan, vagy utánzás révén végrehajtott mozdulatok.
- Emellett a kreatív kísérletezés kitartáshoz, a kudarccal való megküzdéshez, a hatóerő megéléséhez és nagyobb önbizalomhoz vezet.

Mi a terapeuta feladata és szerepe?
- A terapeuta jól tükröz és megtart, keretez, és támogat.
- A DSZIT terápia "dinamikus" jelzője a pszichoterápiás megközelítést jelöli, kapcsolati dinamikai munka jelenik meg a terápiás térben, ami a módszer hatásmechanizmusa és a terapeuta attitűdje és válaszkészsége, a gyermek játékának és közléseinek szimbolikus értelmezése nyomán valósul meg.
- Előzetes vizsgálatok alapján az adott gyermekre szabott lehetőségek felkínálásával járul hozzá, hogy a gyermek belső idegrendszeri előhuzalozottságát optimális környezeti és személyi feltételek mellett tudja kibontakoztatni, és ezt idővel a terápiás térből az élet többi területére is át tudja vinni.
- A DSZIT során a terapeuta a gyermeket fizikai és személyi
környezetében vizsgálva kíséri, ezért a folyamat hatékonyságához nagyban hozzájárul a szülőkkel folytatott rendszeres konzultáció is.
Ha Ön szülőként a gyermek fejlődésében elmaradást tapasztal, vagy megnehezítik a mindennapjaikat a viselkedésproblémák, szabályozási nehézségek, nagyon fontos, hogy terapeuta végzettségű DSZIT szakemberhez (gyógypedagógus, pszichológus, konduktor) forduljon, aki az okokat feltérképezve hatékony segítséget tud nyújtani, vagy ha szükséges, szakmailag megalapozott döntések mentén további kivizsgálásra, vagy más szakember bevonására tud javaslatot tenni.
Online tanácsadás keretei között szívesen segítek eldönteni, hogy:
-fel kell-e keressenek a lakóhelyükhöz közel egy DSZIT szakembert
- más irányú támogatást igényel-e a gyermeke
- elegendő-e a jó sportág választás
- hogyan tudják a gyermek temperamentumához, ingerfeldolgozási típusához igazítani a környezetét és napirendjét
Várom a jelentkezését az alábbi felületen: